Prowadzenie sklepu odzieżowego – czy to się opłaca?
Handel odzieżą jest uważany za jeden z pewniejszych i bardziej niezawodnych sposobów na biznes – w końcu ubrania ludzie kupowali od zawsze i w najbliższej przyszłości raczej się to nie zmieni. Przodują w tym zwłaszcza kobiety, które nawet posiadając pełną szafę, zawsze chętnie nabędą nowy płaszcz, czy parę butów. Wydawałoby się więc, że otworzenie sklepu odzieżowego to pomysł na zarobienie pieniędzy doskonały i nieobarczony żadnym właściwie ryzykiem. Z drugiej jednak strony – czy rynek nie jest już przesycony? I czy w dobie ogromnych galerii handlowych niewielkie butiki mają jeszcze jakąkolwiek rację bytu? Przyjrzyjmy się temu.
Jak wygląda proces zakładania sklepu odzieżowego?
Zacznijmy od początku – czyli od momentu, gdy postanowimy, że chcemy prowadzić swój własny sklep odzieżowy. Jak powinny wyglądać nasze kolejne kroki? Czego się spodziewać? Z jakimi trudnościami możemy się spotkać? I wreszcie – na jakie przygotować się koszty?
Przede wszystkim powinniśmy być świadomi tego, że aby założyć sklep z ubraniami i mieć z tego zyski, najpierw musimy w niego zainwestować. Same początki nie wiążą się więc z wpływami na nasze konto, lecz raczej wydatkami. Będziemy przecież musieli wynająć lokal, nabyć jego wyposażenie, a także pierwszą partię towaru. Zacznijmy więc od zastanowienia się, skąd weźmiemy na to środki finansowe. Kolejną kwestią do przemyślenia jest to, jakich klientów będziemy chcieli do siebie przyciągnąć – czy będzie to młodzież, czy ludzie w średnim wieku, a może ci bardziej puszyści. Od tego będzie zależał rodzaj ubrań, którymi wypełnimy półki.
Etapem, którego na pewno nie uda Ci się pominąć, są formalności. Będziesz więc oczywiście musiał otworzyć własną działalność gospodarczą, a więc zarejestrować firmę w urzędzie miasta lub gminy oraz uzyskać numery NIP i REGON. Czeka Cię także wyprawa do najbliższego oddziału ZUS (masz na to 7 dni od momentu rozpoczęcia działalności). Oprócz tego powinieneś załatwić jeszcze kilka pomniejszych spraw.
Czy klienci będą zainteresowani moim sklepem?
Powyższe pytanie z pewnością chodzi po głowie każdemu właścicielowi nowo otwartego sklepu odzieżowego. Zastanawia się on, czy jego biznes zostanie zauważony i czy uda mu się przebić przez masę dużych galerii handlowych. Nigdy nie możemy być w stu procentach pewni sukcesu, ale istnieją sposoby zwiększenia swojej szansy na niego. Decyzja o otworzeniu sklepu zawsze powinna być przemyślana. Warto dobrze wybrać lokalizację, rozejrzeć się w miejscu, w którym chcemy zacząć działać i sprawdzić, czy nie ma tam już zbyt wielu podobnych butików. Jeżeli są – być może powinniśmy zmienić grupę docelową klientów i zdecydować się na przykład na sklep z ubraniami w dużych rozmiarach lub przeznaczonymi dla maluchów? Jeśli najpierw poszukamy swojej niszy, a dopiero potem podejmiemy jakiekolwiek kroki, istnieje realna szansa, że nam się uda.
Jeśli bardzo boimy się niepowodzenia, warto rozważyć również współpracę na zasadzie franczyzy. Wiąże się to co prawda z pewnymi ograniczeniami i na dłuższą metę nie każdemu będzie odpowiadało, ale jest niezłym sposobem na rozwinięcie swojej pierwszej działalności i zdobycie cennego doświadczenia, które będziemy mogli wykorzystać przy kolejnych inwestycjach. Ciekawym pomysłem może być również wynajęcie lokalu w popularnej galerii handlowej. Takie rozwiązanie jest niestety dużo droższe, z drugiej jednak strony daje nam ono gwarancję, że nie pozostaniemy niezauważeni – nawet na samym początku nasz sklep na pewno będzie odwiedzany przez sporą liczbę osób, które zajrzą do niego chociażby „przy okazji”.
Prowadzenie sklepu odzieżowego jest zazwyczaj dobrym pomysłem i nie wiąże się ze zbyt dużym ryzykiem. Jeżeli podejdziemy do tego z głową i z pasją, istnieje naprawdę spora szansa na to, że osiągniemy w ten sposób całkiem spore zyski. Jedną z najważniejszych rzeczy, które nam to zapewnią jest odpowiednio dobrany asortyment, wyróżniający się na rynku – tak jak w naszym sklepie z odzieżą włoską. Proponowana u nas odzież włoska to szyk i elegancja, których potrzeba w każdym dobrym sklepie.
Dodaj komentarz